Nordic Walking Stokken

Nordic walking neemt nog steeds toe in populariteit. Deze intensieve manier van lopen is dan ook voor bijna iedereen bereikbaar. Conditie wordt enorm verbeterd.  Het is echter wel verstandig om de juiste techniek onder de knie te krijgen. Hoe beter de techniek, hoe meer je uit de nordic walking sport kunt behalen.

Waarom niet gewoon wandelen..

Sportief wandelen is heerlijk om te doen. Echter, nordic walking biedt nog veel meer. Het is effectiever, omdat rug- en armspieren intensief meedoen. Het energieverbruik ligt gemiddeld 20% hoger dan het sportieve wandelen. De training wordt dan effectiever ook omdat deze tak van sport de gewrichten minder belast.

Belangrijk bij nordic walking

Eén van de belangrijkste dingen bij het beoefenen van nordic walking zijn op de eerste plaats de schoenen. Deze moeten van goede kwaliteit zijn omdat je elke week een tiental kilometers zal gaan lopen. Ten tweede zijn de nordic walking stokken ook van groot belang.

Van oorsprong is nordic walking een wedstrijdsport. Nordic walking activeert het lichaam nog meer dan wanneer je gaat joggen. Omdat de moderne mens te veel zit is deze sport uiteraard prima om te doen. Iedereen kan het!

De verstelbare, antishock Nordic walking stokken die verstelbaar zijn spaart de polsen en heeft verstelbare handlussen. De handgreep bestaat uit een combinatie van kurk en plastic.

De Duralumin aluminiumlegering is bijzonder stevig. Deze stokken zijn ook voorzien van in- en uitschakelbare antischokopvang. De stokken zijn telescopisch zodat ze op iedere gewenste lengte kunnen worden ingesteld. Voorzien van een klem om de stokken samen te houden.

Om goed nordic walking te beoefenen is het handig om eerst eens deze sport te bestuderen. Op internet zijn genoeg filmpjes te vinden. Ook zijn er overal groepen te vinden die wekelijks met elkaar deze bezigheid beoefenen. Sluit je hierbij aan en je krijgt enorm veel voordelen zoals;

  • Het lage risico op blessures, door gebruik van de stokken krijg je meer steun en stabiliteit
  • Er is veel minder belasting op je knieën, enkels heupen en de gehele wervelkolom
  • Je voelt je na een aantal keren al veel gezonder en fitter
  • Er wordt dan ook 90% van je spiermassa gebruikt.
  • Je komt meer in aanraking met de natuur en de buitenlucht.
  • Nordic walking met een groep, geeft meer sociale contacten