Boeken over industrieel ontwerp

Industrieel ontwerp gaat verder dan alleen het esthetische aspect van producten. Het gaat om het ontwerpen van producten met een doel, gebruiksgemak en efficiëntie in gedachten. Misschien ben je op zoek naar meer informatie over dit onderwerp, zoek je inspiratie of wil je je kennis opfrissen. In dit artikel bespreken we enkele geweldige boeken over industrieel ontwerp die je helpen om je kennis op dit gebied te vergroten.

Waarom zou je een boek over industrieel design willen lezen?

Ontwerpen is een enorm creatief proces, maar het gaat ook over het oplossen van problemen. Uiteraard moet het er goed uitzien, maar het moet ook functioneel en duurzaam zijn. Boeken over industrieel ontwerp zijn uitstekende bronnen die je laten zien hoe ontwerpprojecten worden aangepakt en uitgevoerd. Deze boeken gaan over de hele cyclus van het ontwerpen van een product, waardoor ze van waarde zijn voor mensen in verschillende domeinen van ontwerpen, van beginners tot doorgewinterde professionals.

Hier zijn enkele must-reads:

1. The Design of Everyday Things – Don Norman
2. Thinking with Type – Ellen Lupton
3. Sketching: Drawing Techniques for Product Designers – Koos Eissen & Roselien Steur
4. Designing For Interaction: Creating Smart Applications And Clever Devices – Dan Saffer
5. The Elements of Typographic Style – Robert Bringhurst
6. Designing Interactions – Bill Moggridge
7. Logo Design Love: A Guide to Creating Iconic Brand Identities – David Airey
8. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team – Alina Wheeler
9. Designing for Emotion – Aaron Walter
10. Universal Principles of Design – William Lidwell

The Design of Everyday Things – Don Norman

De Design of Everyday Things, geschreven door Don Norman, geeft een fascinerende kijk op het ontwerpen van objecten waar we dagelijks mee te maken hebben. Het boek onderzoekt waarom sommige alledaagse voorwerpen zo frustrerend zijn om te gebruiken en biedt inzichten over hoe ontwerpers betere producten kunnen creëren. Het boek staat bekend als een klassieker in het domein van industrieel ontwerp en is een onmisbare bron.

Thinking with Type – Ellen Lupton

Typografie is een vaak over het hoofd gezien aspect in de wereld van ontwerpen, maar het speelt een belangrijke rol bij de effectieve communicatie van informatie. Het boek Thinking with Type van Ellen Lupton is een uitstekende bron voor het begrijpen van de basisprincipes en het leren van praktische tips en technieken om deze toe te passen op je eigen ontwerpen. Of je nu een grafisch ontwerper bent, webontwikkelaar of industrieel ontwerper, dit boek is een must-read.

Sketching: Drawing Techniques for Product Designers – Koos Eissen & Roselien Steur

Sketching: Drawing Techniques for Product Designers is een prachtig geïllustreerd boek dat zich richt op de basisprincipes van het schetsen en tekenen van producten. Het boek is geschreven door Koos Eissen en Roselien Steur, bekende docenten aan de TU Delft, en is gebaseerd op hun jarenlange ervaring in het lesgeven in productontwerpen. Dit boek is niet alleen gericht op industrieel ontwerpers, maar ook op mensen die geïnteresseerd zijn in grafische vormgeving en architectuur.

Designing For Interaction: Creating Smart Applications And Clever Devices – Dan Saffer

Designing For Interaction: Creating Smart Applications And Clever Devices geschreven door Dan Saffer is gericht op interactieontwerp en technologie. Het boek onderzoekt hoe we producten kunnen ontwerpen die empathie en intuïtie oproepen bij gebruikers, en beschrijft de processen die nodig zijn voor het creëren van producten die zowel fun als functioneel zijn.

The Elements of Typographic Style – Robert Bringhurst

The Elements of Typographic Style van Robert Bringhurst is een uitgebreide handleiding voor het kiezen van lettertypen en de meest effectieve manieren om tekst op een pagina te plaatsen. Het boek bevat informatie over zaken als witruimte, interliniëring, uitlijning en kleur. Deze informatie maakt dit boek tot een onmisbare bron voor ontwerpers van alle niveaus.

Ontwerp is een altijd veranderend veld en het is belangrijk om op te hoogte te blijven van de nieuwste trends en technieken. Boeken over industrieel ontwerp bieden een geweldige manier om deze kennis op te doen, en bovenstaande boeken zijn slechts enkele van de vele geweldige bronnen die beschikbaar zijn. Door het lezen van deze boeken kun je je ontwerpvaardigheden verbeteren, inspiratie opdoen en jezelf onderdompelen in de fascinerende wereld van industrieel ontwerpen.

1. Wat is industrieel ontwerp?
2. Wat is het belang van industrieel ontwerp?
3. Waarom is typografie belangrijk in industrieel ontwerpen?
4. Waar vind ik goede boeken over industrieel ontwerp?
5. Hoe kan ik mijn kennis van industrieel ontwerp verbeteren?

Wat is industrieel ontwerp?

Industrieel ontwerp gaat over het ontwerpen van producten, inclusief producten die in massa worden geproduceerd. Het gaat over het vinden van de juiste balans tussen functionaliteit, bruikbaarheid en esthetiek.

Wat is het belang van industrieel ontwerp?

Industrieel ontwerp helpt bij het creëren van producten die gebruiksvriendelijk en efficiënt zijn. Goed ontworpen producten zijn niet alleen leuk om naar te kijken, maar zijn ook gemakkelijker te gebruiken en hebben een grotere kans om goed te presteren.

Waarom is typografie belangrijk in industrieel ontwerpen?

Typografie speelt een belangrijke rol in de communicatie van informatie in alle vormen van ontwerp. Het kiezen van de juiste lettertypen en de manier waarop de tekst wordt geplaatst, kan van invloed zijn op hoe gebruikers de producten gebruiken.

Waar vind ik goede boeken over industrieel ontwerp?

Er zijn talloze boeken beschikbaar op het gebied van industrieel ontwerp. Amazon en bol.com zijn uitstekende bronnen om te beginnen met zoeken.

Hoe kan ik mijn kennis van industrieel ontwerp verbeteren?

Naast het lezen van boeken zijn er verschillende websites en blogs die zich richten op industrieel ontwerp. Je kunt ook deelnemen aan workshops en seminars om je vaardigheden aan te scherpen en je netwerk uit te breiden.